Sälen

2010-03-23 15:56:27
kategori: Resor   [2] kommentera

TORSDAG

Klockan halv 11 i torsdes hämtade min mamma och jag upp Camilla, Emilia och Sara för att köra in till Helsingborg och ta bussen upp till Sälen - Stöten. Vad jag inte hade räknat med var hur mycket packning de andra hade med sig (vilket jag borde ha fattat), så vi fick trycka ihop oss i mammas lilla bil, ha en del av packningen i knät och ja, det var väldigt trångt.

När vi kom till Helsingborg, fick vi vänta ett litet tag på bussen. När bussen väl kom var det skönt att ingen visste att vi bara skulle vara borta i 4 dagar, med sååå mycket packning som vi hade med oss.
Vi satt i bussen i ca 11 timmar, med 2 pauser. Det var väldigt långtråkigt kan jag medge. Men vi tittade på film, jag och Sara videobloggade, gjorde sten sax påse och åt massa godis.

 

Vi var framme i Stöten vid halv 11 kanske. Då stod Elin och väntade på oss. Så härligt det var att se henne, min fina vän. Det blev mycket kramar och sen lastade vi in all packning i hennes bil (tur att hennes var större än min).
Vi körde upp till informationen och betalade och fick nycklarna till vår stuga. Sen körde vi dit, märkte att stugan var superliten och supermysig (35kvm), packade upp, lagade korv med bröd och satt och snacka långt in på natten. Elin sov i min säng och vi fick för oss att vi skulle komma på alla landskap vi har i Sverige, inte världens lättaste, tillslut fick vi leta upp det på internet.

FREDAG

Vi gick upp kl halv 9. Åt frukost, klädde på oss och satte oss i bilen för att åka upp och hyra skidor och köpa liftkort. Men vi kom ingenstans. Bilen satt fast i en driva. Så vi fick börja putta, gräva loss bilen, vilket inte var det lättaste. Men efter 10-15 minuter fick vi äntligen loss den och kunde köra vidare.
Jag och Emilia ställde oss i kön för liftkort medans de andra hyrde skidor ( vi hade redan skidor). Elin hade fixat rabatt till oss, 50%. Snällt!

Sen begav vi oss ut i backen, det var första gången Sara stod på ett par skidor, och andra gången Camilla gjorde det. Men dom var duktiga. Vi åkte först till barnbacken och mjukstartade lite.
Vid lunch satte vi oss på ett fik och åt lite. Det var skönt att sätta sig och vila sina ben lite. Dessutom regnade de ute så vi fick torra upp oss lite innan vi åkte igen.

Det var super dimmigt ute och man såg inte många meter framför sig. Men jag, Emilia och Elin åkte ändå upp på toppen. Det blåste rejält där uppe och det var rätt läskigt att åka när man inte såg nått framför sig. Men det var en superkul backe som vi åkte ca 4 gånger, innan vi gick till afterskin.

Afterskin var skit kul. Vi köpte oss några cider och satte oss på ett bord och väntade på att bandet skulle börja spela. Kan säga att jag och Emilia var PÅ G, när bandet PÅ G börja spela. det var super kul och väldigt varmt att dansa i termobyxor och pjäxor.

                                

Efter afterskin tog vi på oss skidorna igen och åkte ner till vår stuga. När vi var nere vid stugan upptäckte vi att vi inte hade nycklarna med oss. Vi hade lämnat dom i Elins bil, som var uppe vid backarna! Och Elin hade bilnycklarna och hon hade gått dit hon bor. TYPISKT!
Jag och sara fick först gå till Elin och hämta bilnycklarna, sen gå tillbaka till stugan, sen fick Camilla och Emilia ta på sig skidorna och åka upp till bilen och köra ner den till oss.

När vi väl var inne var det dålig stämning i gänget, så jag satte på lite musik och började laga mat medans de andra duschade. Efter maten var det min tur att duscha, då märker jag att varmvattnet är slut och jag blir tvungen att duscha i kallt vatten. KUL!

Sen kom Elin till oss, vi gjorde vid oss och började dricka lite till. Sara hade bestämt sig att inte dricka den kvällen, så hon körde upp oss till utestället (där afterskin hade varit) och jag hade superkul trots alla desperata män över 30.

Klockan 3 gick jag hem till Elin och sov där.

LÖRDAG

Jag vaknade klockan 8 av att alla i hennes hus skulle upp och jobba, sen snooza jag till klockan 9 och gick hem till vår stuga. Där sov de andra fortfarande, så jag lagade nyponsoppa till frukost och fick upp dom ur sängarna.
Vi gjorde oss klara för att bege oss ut i backarna igen. Denna dagen var det sol och 7 grader varmt.
Camilla hade bestämt sig för att inte följa med och åka, men vi andra gjorde det. Ett tag... 

                            
Det tog emot när jag började åka. Jag mådde inte helt toppen kände jag, men det blev bättre när vi hittade massa backar med gupp och hopp, jag och Emilia utmanade ödet och hoppade på dom. Sen satte jag och Elin oss och njöt av det fina vädret med en Cola. Sen åkte vi hem till stugan och åt lunch!

Vi orkade inte åka mer den dagen, vi var väldigt trötta och gjorde en massa andra skumma grejer. Jag hoppade ut genom fönstret i bara underställ, och ja, vi ville helt enkelt inte ut mera. Men när klockan blev 3 åkte vi upp till afterskin igen. Vi satte oss vid ett bord, köpte några cider och myste. Efter ett tag kom det fram några killar som bjöd oss på tårta. Det tackade vi inte nej och börja mumsa på dom.

Efter afterskin åkte vi hem och gjorde mat, Sara var den som var på G idag. Hon tyckte vi var så tråkiga när vi ville ta en powernap, hon ville hitta på äventyr. Så hon satte sig i torkskåpet ett tag, sen försökte hos ta sig ut genom badrumsfönstret.. ja, sen orkade vi inte med henne mer så vi låste ute henne. ;)
                                         
                                         
Det var min tur att duscha först, för att garanterat få varmvatten. Sen gjorde vi vid oss igen. Drack lite, sen gick vi till Elin hus och fortsatte festa där. Riktigt kul. Vi lärde oss ett nytt super roligt kortspel. Sen gick vi upp till Backstage, (utestället) och dansade och dansade. Sen gick vi hem vid 2-halv 3. När vi kom till stugan lagade vi nudlar till nattamat, sen gick vi och la oss.

                                          
SÖNDAG

Vi gick upp vid 8 för att hinna äta, packa och städa. Och vi hann. Vi körde upp Elin bil till där bussen skulle gå. Sen sa vi hejdå till henne och satte oss i bussen.
Hemresan var hemskt. Bussen var 1½ timme försenad, vi tittade på en film som hackade hela tiden, och jag kunde inte sova så mycket som jag ville. Jag och Sara roade oss ett tag med att fotta med min webbcamera.

I Göteborg bytade vi buss, till en mindre! det var supertrångt, fick inte plats med mina ben, och resan gick väldigt segt.

Klockan 11-halv 12 var vi i Helsingborg. Nisse kom och hämtade oss, och efter en kvart var vi hemma!

TACK FÖR EN SUPERKUL HELG FLICKOR! OCH GRATTIS TILL ER SOM ORKADE LÄSA HELA INLÄGGET, NI HAR VUNNIT EN KLUBBA!


Tänkte inte kommentera, men gör det bara för att visa att jag läste hela inlägget :P

Låter som ett kul äventyr, jag vill med :)

2010-03-23 21:17:16
camilla

yeees , jag har vinnit en klubba ;)

2010-03-24 12:08:47



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback
Tillbaka till startsidan


bloglovin